Danubiana otvára priestory pre novú výstavu. Viete, čo znamená slovo „spektákel“?
Múzeum moderného umenia v Čunove štartuje expozíciu Ikony súčasnosti; Umenie spektáklu. Čo prinesie výstava na medzinárodnej platforme?
III. DUNAJSKÉ BIENÁLE prezentuje 22 výtvarníkov mladej a strednej generácie pochádzajúcich z desiatich krajín, ktorými preteká rieka Dunaj, teda Nemecko, Rakúsko, Slovensko, Maďarsko, Chorvátsko, Srbsko, Bulharsko, Rumunsko, Moldavsko a Ukrajina.
V duchu medzinárodných bienále prináša teda možnosť nadviazania dialógu medzi umeleckými scénami jednotlivých krajín. Medzi spleťou zahraničných umelcov sa predstavia aj tí naši – slovenskí, ktorí odštartujú svoju „prezentáciu“ 29. augusta.
Výstava s podtitulom Ikony súčasnosti; Umenie spektáklu zastrešuje viaceré prelínajúce sa témy, ktorými možno nazerať na umelecké formy a postupy zúčastnených výtvarníkov. Predstavuje možnosti, ako vnímať súčasnosť.
Prečítajte si tiež: Fajnorovo nábrežie prejde revitalizáciou, otvorené bude viac umeniu a komunitám
„Samotné slovo spektákel (odvodené od latinského slova spectare – pozerať sa) predstavuje povrchné dívanie sa, ktoré dáva priestor na manipuláciu. Aj preto sa kladie dôraz na oživenie dialógu medzi umelcom a divákom a na rozvíjanie schopnosti vnímania,“ uviedla kurátorka výstavy Kristína Jarošová.
Konzum ako hnací motor
Základ tvorí polemika o sprofanovaných hodnotách kapitalizmu, (ne)možnosti umeleckej autonómie, fetišizme objektov a zamyslenie sa nad otázkou – čo a ako sa v súčasnosti stáva ikonou?
Ako sa „ikony súčasnosti“ prispôsobujú fungovaniu v spleti obrazov masovej kultúry ? Ako sa význam a funkcia tohto konceptu zmenili v súčasnosti, keď náboženstvo v tradičnej forme už nie je základnou hodnotou spoločnosti a nahrádza ho „náboženstvo konzumu“?
„Expanzia a komodifikácia sveta umenia zostáva opakujúcou sa témou výtvarníkov, ktorí vo svojich dielach s iróniou a vtipom spochybňujú jeho glorifikáciu a mystifikáciu, stieranie hraníc medzi vysokým a nízkym umením a nadmerné používanie klišé či gýča,“ vysvetlila Jarošová.
Odkazy smerom k populárnej kultúre
Provokujú a rozvíjajú diskusiu o konzumnom spôsobe života, ktorý radikálne zmenil usporiadanie každodennej reality a prispel ku kríze z „hojnosti” – z podriaďovania všetkého spoločensky nastavenej túžbe po moci a majetku.
Umelci pracujú s vizuálne atraktívnou formou na hranici priemyselného dizajnu a spektakulárnej reklamnej vizuality nablýskaných povrchov a vyprázdnených obsahov.
Prečítajte si tiež: Boli sme si pozrieť milánske Expo 2015, na slovenský stánok sme právom hrdí!
Odkazy na populárnu kultúru môžu na prvý pohľad pôsobiť optimisticky a zjednodušene a odvádzať pozornosť od hlbšej analýzy k estetickému pôžitku. V určitom momente však ponúkajú komplexnejší náhľad na neistú a absurdnú diagnózu modernej spoločnosti.
Tretie tisícročie prinieslo nielen nové skutočnosti, ako aj nové paradoxy. Dunajské bienále ponúka možnosť pozorovať a konfrontovať tieto zmeny systému, čím sa vytvára príležitosť pre ďalší vývoj. Nová doba = nové ikony.
Výstava potrvá do 25. októbra.