Nina Táborská Rôzne

Zrušenie bezplatného cestovania v MHD: Prečo si zdravotne ťažko postihnutí majú platiť?

Zrušenie bezplatného cestovania v mestskej hromadnej doprave pre zdravotne ťažko postihnutých vyvolalo uplynulý týždeň viacero búrlivých diskusií. Kto doplatí na spájanie dopravných prostriedkov do integrovanej dopravy? Je opatrenie nevyhnutné? Dá sa spraviť výnimka? Opýtali sme sa kompetentných.

Ilustračný obrázok k článku Zrušenie bezplatného cestovania v MHD: Prečo si zdravotne ťažko postihnutí majú platiť?
Zdroj: TASR

Na júnovom zasadnutí Mestského zastupiteľstva bolo schválené uznesenie v rámci spustenia 3. etapy BID (Bratislavská integrovaná doprava), a v rámci ktorého sa ruší bezplatná mestská doprava pre zdravotne ťažko postihnutých, darcov krvi so zlatou Jánskeho plaketou a účastníkov protifašistického odboja. Dohodli sa na tom mestskí a krajskí poslanci. Toto zrušenie, resp. úpravy zliav, súvisí so spájaním dopravných prostriedkov (DPB, Slovak lines a ŽSR pozn.red.) do integrovanej dopravy.

Po novom by najneskôr od 1. novembra 2015 mali zdravotne ťažko postihnutí platiť polovicu cestovného. Darcovia krvi, protifašistickí bojovníci, politickí väzni a ich rodinní príslušníci budú platiť plnú sumu cestovného.

Výška cestovného má byť od jesene totiž jednotná. Aj preto majú byť lístky MHD pre ZŤP za polovičnú cenu. Spoločnosti Slovak Lines a Železničná spoločnosť Slovensko poskytujú zdravotne postihnutým zľavu vo výške 50 percent.

„Chybné interpretácie“

Takéto finančné zaťaženie pre zdravotne ťažko postihnutých môže znamenať značné skomplikovanie ich už beztak zložitej životnej situácie. Väčšina z nich musí totiž mesačne vyžiť maximálne z 250 eur. Platiť polovičnú sumu za cestovanie mestskou hromadnou dopravou, pričom podľa slov Márie Orgonášovej z Asociácie organizácií zdravotne postihnutých títo ľudia cestujú väčšinou len na veľmi krátke vzdialenosti, prímestské autobusy a vlaky takmer nevyužívajú, bude pre nich znamenať veľkú finančnú záťaž.

Vlna kritiky sa preto po uverejnení tejto informácie, vzniesla na adresu ako poslancov a primátora, tak aj na Dopravný podnik Bratislava. DPB sa však riadi Cenovým výmerom, ktorý určuje Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy.

Podľa Dopravného podniku Bratislava je akceptovanie výnimiek naďalej možné, ak mesto vykrýva výpadky z tržieb. Straty podniku v dôsledku cestovania zadarmo pre zdravotne ťažko postihnutých, darcov krvi a účastníkov protifašistického odboja však vyčísliť nevedia. „DPB, a.s. nemá evidenciu cestujúcich, ktorí sú držiteľmi preukazov ŤZP a ŤZP-S, ani seniorov nad 70 rokov, takže tieto straty nevieme vyčísliť. V dôsledku bezplatného cestovania pre darcov krvi a odbojárov mal však DPB za rok 2014 stratu vyše 700-tisíc eur,“ vysvetlila pre Bratislava24.sk hovorkyňa DPB Adriana Volfová.

Uznesenie, bolo podľa magistrátu nutné prijať pre ďalšie čerpanie eurofondov z EÚ na dopravu a schválené malo byť ešte za „starého vedenia“.

Staré vedenie, a teda bývalý primátor Milan Ftáčnik však tvrdí, že Ivo Nesrovnal je ten, ktorý sa nezachoval férovo. A to najmä voči zdravotne postihnutým, pretože počas diskusie poslancov neupozornil, že materiálom o schválení zavedenia III. etapy IDS BK sa rušia alebo znižujú aj zľavy pre cestujúcich v MHD (uviedol to pre TASR).

Podľa hovorkyne Bratislavy Ivany Skokanovej sú jednotné tarify ale v súčasnosti zle interpretované. „Samotný návrh bol zavedený a schválený ešte v roku 2012. V súčasnosti to bolo obsahom materiálu, ktorý dáva za pokračovanie 3. etapy BID, v ktorej je nutné pokračovať preto, aby bolo možné čerpať ďalšie finančné prostriedky z fondov EÚ na dopravu,“ povedala pre Bratislava24.sk hovorkyňa.

Prečítajte si tiež: Úpravy zliav v MHD boli schválené ešte v roku 2012 za Milana Ftáčnika, tvrdí magistrát

Poslanci „nevedeli“

Podľa niektorých poslancov je v tom zastupiteľstvo, a teda samotní poslanci, nevinne. Údajne neboli totiž dostatočne upozornení na časť materiálu, ktorý schválili, a ktorý hovorí o zrušení bezplatnej MHD pre uvedené kategórie občanov.

„Na túto časť materiálu nás nikto neupozornil. Neurobil tak primátor, ani členovia Dopravnej komisie. O tom, že v materiáli o integrovanej doprave sa hovorí zároveň o zrušení bezplatnej MHD pre uvedené kategórie občanov, nepadlo ani slovo. Pokladám to zo strany primátora aj Dopravnej komisie za silno zavádzajúce,“ povedal mestský poslanec Martin Borguľa.

Sám však priznal, že materiál si pred zasadnutím zastupiteľstva úplne nepreštudoval. Zrejme tak neurobili ani iní poslanci.

„Vzniknutá situácia ma veľmi mrzí. Myslím, že schválenie uznesenia bola chyba, ktorá vznikla predovšetkým neinformovanosťou poslancov, že sa takýto bod nachádza v materiáli o integrovanej doprave,“ dodal Borguľa. Riešenie vidí v zrušení tohto uznesenia.

Ešte sa to môže zachrániť…

Ako nám povedala hovorkyňa mesta Skokanová, poslanci vedia toto uznesenie zase ďalším uznesením zrušiť. „Je to ich právo,“ vysvetlila.

Na otázku, či magistrát neplánuje prijať výnimku pre zdravotne ťažko postihnutých sme sa odpoveď zatiaľ nedozvedeli. „Pán primátor chce v súčasnosti rokovať s BID a s ministerstvom dopravy, aby mohol eliminovať dopady na spomínané sociálne skupiny. O výnimke zatiaľ nemožno hovoriť, táto možnosť je však momentálne otvorená,“ vysvetlila Skokanová.

Podľa Kataríny Augustinič, ktorá je členkou komisie dopravy a informačných systémov, by ešte medzi dopravcami mali prebiehať diskusie na odvrátenie tejto situácie.

Prečítajte si tiež: Zdravotne ťažko postihnutí už nebudú cestovať zadarmo. Od jesene budú v MHD platiť nové pravidlá

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM