Igor Bukovský, odborník na zdravú výživu radí: „Dajte si len také predsavzatia, ktoré dodržíte“

Ako si dopriať sladké a vyhnúť sa pritom cukru, či naučiť sa ovládať svoju myseľ pred nezdravým jedlom nám ešte pred začiatkom minuloročných fašiangov porozprával lekár Igor Bukovský. Dávate si predsavzatia a darí sa vám ich dodržiavať? Igor Bukovský poradil ako na to.

Adriana Banásová
Ilustračný obrázok k článku Igor Bukovský, odborník na zdravú výživu radí: „Dajte si len také predsavzatia, ktoré dodržíte“
Zdroj: TASR

Najkrajšie sviatky v roku sa už síce skončili, no nástrahy v podobe jedla s nimi spojené, na nás „číhajú“ ďalej. Začalo sa totiž obdobie fašiangov.

Ešte stále u nás pretrváva „posviatočné šialenstvo“ a mnohí z nás trávia záverečné dni voľna pred televízorom a nenápadne vyjedajú posledné napečené zásoby. Máte nejaký svoj tajný recept, ako sa vyhnúť „sladkému ošiaľu“?

Nemám. Treba všetko čím skôr od seba odložiť, niekomu darovať a čím skôr sa vrátiť k bežnému životu a jedeniu. A čím viac sa hýbať.

Mnoho odborníkov na zdravé stravovanie uvádza, že cukor je novodobá droga. Máte na to rovnaký názor? V čom je najväčšie riziko častej konzumácie cukru?

Ja to hovorím už 25 rokov, takže pre mňa to nie je nič nové. Jeme priemerne okolo 35 čajových lyžičiek cukru denne – to je príšerný príval cukru, ktorý podporuje obezitu, chronický zápal, rýchlejšie starnutie a množstvo chronických degeneračných ochorení s tým spojených = cukrovka, ateroskleróza, rakovina a pod.

Je nezdravý iba biely- rafinovaný cukor alebo aj hnedý cukor, trstinový cukor… ?

Problém je v prvom rade množstvo, nie farba.

Čím by ste odporúčali nahrádzať cukor v pokrmoch a najmä sladkých jedlách/koláčoch?

Melasa, domáci med, javorový sirup, stévia. Ale ešte raz: nemá zmysel 35 lyžičiek bieleho cukru nahradiť 35 lyžičkami domáceho medu!

Ktoré z bežných sviatočných jedál, či už štedrovečerných, novoročných alebo fašiangových, sú podľa Vás najviac nezdravé?

Všetko z bielej múky, biela ryža, údeniny, mastné mäso, majonézy a veľa cukru.

Aký je Váš názor na konzumáciu tradičných sviatočných, novoročných či fašiangových jedál, akými sú napr. kysnuté koláče (aj slané), kapustnica, zemiakový šalát, počas fašiangov napríklad fánky…?

Ak chcete takéto veci jesť, mali by ste každý deň odbehnúť alebo aspoň prekráčať aj 10 kilometrov. A to iba spálite kalórie. Negatívny dopad týchto potravín na zdravie z inej strany sa tým nevyrieši.

Ktoré z tradičných jedál v tomto období naopak odporúčate?

Kyslá kapusta, sušené slivky, škorica, rôzne fazule a šošovica, med, vlašské orechy, jablká, brokolica…

Človeku sa počas zimného obdobia neraz prihodí, že neodhadne „objem“ svojho žalúdka a ľudovo povedané sa preje. Máte nejaký recept na rýchle vytrávenie?

Dlhá prechádzka a najmenej pol dňa bez jedla.

Čo odporúčate ľuďom na detoxikáciu tela po náročných sviatkoch plných jedla? Je vôbec potrebná nejaká „očista“?

Všetko na túto tému nájdete na mojej stránke a v mojich knihách.

Ktorému alkoholu by sa podľa Vás mali ľudia počas obdobia sviatkov a osláv nového roka vyhnúť a prečo?

Každému, ktorý je na viac. Odporúčanie WHO určuje hornú hranicu: pohár vína za deň pre ženu, dva pohára pre muža. Všetko, čo je nad škodí, ale nech sa páči, napite sa.

Hovorí sa, že počas leta by sme mali piť teplé nápoje, aby organizmus nedostal šok. Platí to aj opačne- v zimnom období treba piť studené? Čo je na tom pravda?

Neverím na tieto filozofie.

Niektorí odborníci na zdravú výživu uvádzajú, že aj potraviny podliehajú „módnym trendom“. Čo je podľa Vás „trendy“ teraz v zimnom období?

Neviem. My v Ambulancií klinickej výživy máme každú zimu trendové hlavne vlašské orechy, škoricu, sušené slivky a kyslú kapustu.

Čo by ste poradili ľuďom, ktorý by sa chceli začať zdravšie stravovať, no nedokážu sa tak ľahko zbaviť obľúbených nezdravých či fastfoodových je­dál?

Každý deň venovať aspoň päť minút vedomému hodnoteniu svojho konania aj v otázke jedenia a výberu potravín – ak je výber jedla založený len na emóciách, teda jem len to, čo mi spôsobuje najväčší pôžitok, nemôže to dopadnúť dobre. Naše dnešné konanie ovplyvňuje naše zajtrajšie zdravie.

Dá sa okrem tela, ktoré trénujeme cvičením, nejako vytrénovať aj myseľ, aby na nás nezdravé jedlo nepôsobilo ako droga?

Áno, nedávne výskumy ukazujú, že sa to dá. Moja najnovšia kniha Plán B, ktorá práve vychádza, sa venuje aj tejto metóde. Jedným z dobrých tipov je napríklad toto: po ceste domov si nepredstavujte na večeru to, čo by vám chutilo najviac, ale predstavujte si najzdravšie jedlo, aké dokážete zjesť s tým, že vám to ešte bude chutiť. A také jedlo si pripravte a s chuťou ho zjedzte. Okrem iného vám to garantuje, že zjete zdravšie jedlo a menej kalórií, ktoré sú zvlášť večer pre nás také nebezpečné! Držte sa! A dajte si len také predsavzatia, ktoré dodržíte!

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame